”SUURIN UNELMANI ON PÄÄSTÄ ANTTI TUISKUN TAUSTATANSSIJAKSI”



Nyt se on julkista: Viime torstaina 3.5.2018 esitettiin Nelosella 4. osa uutuusohjelmasta Tähän aikaan ensi vuonna, jossa kerroin minun suurin unelmani olevan päästä Antti Tuiskun taustatanssijaksi. Olin ohjelmassa mukana identtisen kaksoissiskoni Iina Huhmarniemen kanssa, jonka unelmana oli puolestaan haastatella nelinkertaista F1-maailmanmestari Sebastian Vetteliä omaan blogiinsa. Iinan unelma toteutui ohjelmassa asetetun vuoden sisällä, minun ei.

Joku (aika moni) voisi kysyä, mistä revin tällaisen unelman? Tällaisen unelman, joka kuulostaa täysin epärealistiselta, utopistiselta, yksinkertaisesti MAHDOTTOMALTA. Olen 40-vuotias ja tanssinut vasta vähän aikaa. Työurani olen tehnyt taloushallinnon parissa, vaikka olenkin ohjannut tanssillista ryhmäliikuntaa (Zumba, Lavis) päätyöni ohella useita vuosia. Siitä huolimatta tavoitteeni on päästä tanssimaan Suomen kovimman poptähden eli Antti Tuiskun taustalle.

Irtisanoutuminen talousvastaavan töistä

Mennään ajassa hiukan taaksepäin. Toteutin ison muutoksen työelämässä kaksi vuotta sitten keväällä, kun irtisanouduin taloushallinnon vastaavan pestistä kohdattuani niin ison arvoristiriidan, jonka kanssa en yksinkertaisesti voinut elää. Yhtäkkiä olin tilanteessa, jossa minulla ei ollut mitään tietoa siitä, mitä seuraavaksi tekisin. En järjen tasolla, mutta sydämen tasolla tiesin – tosin vielä silloin minulla ei ollut rohkeutta myöntää sitä edes itselleni.

Kävin vielä irtisanomisaikanani muutosvalmentaja Maaretta Tukiaisen luona, jonka kanssa oli tarkoitus määritellä uusi tavoite ja suunta työelämälleni. Olisin halunnut silloin, toukokuun alussa 2016 kertoa tästä tavoitteesta, mutta en uskaltanut, koska minua hävetti. Häpeän tunnetta kesti kuukausikaupalla. En aluksi pystynyt itsellenikään myöntämään, että voin haluta näin absurdilta kuulostavaa asiaa! Niin paljon olen elämäni aikana kärsinyt itsetunto-ongelmista ja lytännyt itseäni, etten yksinkertaisesti uskaltanut antaa sydämeni äänen kuulua.

Unelmakarttaverkkokurssi ja TV-ohjelmaan ilmoittautuminen

Loka-marraskuussa 2016 osallistuin Hidasta elämää –sivuston järjestämälle Unelmakarttaverkkokurssille. Kurssin aikana tein erilaisia meditaatio- ja mielikuvaharjoitteita, kirjoitin ja piirsin liittyen unelmaani, ja vähitellen pahimmat häpeän tunteet itsestäni alkoivat hälvetä. Kuulostaa uskomattomalta, mutta kun kurssi päättyi marraskuun 2016 lopulla, kurssin päättymistä seuraavalla viikolla bongasin Facebookista mainoksen Nelosen uudesta TV-ohjelmasta Tähän aikaan ensi vuonna. Kuuntelin intuitiotani, kirjoitin hakemuksen sinne sen enempää miettimättä ja lähetin sen.

Sain tiedon ohjelmaan valitsemisesta tammikuun 2017 alussa. Samoihin aikoihin aloitin tanssiharrastuksen Tanssikeskus Elementillä Hyvinkäällä. Olen käynyt showtanssissa, hiphopissa, MTV Style ja hot heels –tunneilla ja lisäksi minulla on ollut joka viikko yksityistunti. Tanssiharrastuksen aloittaminen on vaatinut minulta jokaviikkoista epämukavuusalueelle menoa. Fakta on ollut se, että MTV Style –tunneilla olen ollut puolet vanhempi kuin seuraavaksi vanhin ryhmässä, enkä taidollisesti ole lähellekään ollut muiden tasolla. Se on vaatinut siitä luopumista, että vertailisi itseään kenenkään muuhun kuin itseensä tai että miettisi, mitä muut minusta ajattelevat. Se, että olen silti viikko toisensa jälkeen haastanut itseäni ja mennyt tunnille, kertoo jotain motivaationi tasosta. Taika tapahtuu epämukavuusalueella.

Miksi juuri Antti Tuisku?

Miksi sitten Antti Tuisku? Antti Tuisku on inspiroinut minua suuresti jo muutaman vuoden ajan. Jotain kolahti minuun peruuttamattomalla tavalla kesällä 2015, kun olin eräänä kesäaamuna ajamassa NLP-koulutukseen Helsinkiin ja kuulin radiosta Antti Tuiskun haastattelun. Hän kertoi haastattelussa itsetunto-ongelmistaan ja koulukiusaamistaustasta, juuri samanlaisista asioista, joista itse olen kärsinyt koko elämäni.

Kesästä 2015 lähtien aloin käydä Tuiskun keikoilla ja inspiroiduin miehen karismasta ja olin joka kerran aivan myyty, kun hän välispiikeissään puhui siitä, miten kannattaa lopettaa sen ajatteleminen, mitä muut meistä ajattelevat ja tavoitella rohkeasti omia unelmia. Antti Tuisku on itse luonut oman uransa Siwan kassasta Suomen kovimmaksi poptähdeksi ja Suomen Madonnaksi. Oman unelmani saavuttaminen edellyttäisi vastaavanlaisen kasvutarinan toteuttamista.

Mielessä olenkin nauranut lukuisia kertoja, miten repäisevältä kuulostaisi urapolku: PK-YRITYKSEN TALOUSVASTAAVASTA SUOMEN KOVIMMAN POPTÄHDEN TAUSTATANSSIJAKSI!! Mutta Antti itse on niin mahtava esimerkki siitä, että kun sitkeästi tekee töitä, mikä tahansa on mahdollista, ja se inspiroi minua aivan valtavasti. Kuka lopulta voi ennalta määrittää, mitä kukakin meistä voi saavuttaa?

Minun intohimoni on viimeiset kahdeksan vuotta ollut tanssiminen. Antti Tuisku puolestaan on minua tällä hetkellä suurimmin inspiroiva henkilö. Olisihan aivan mieletöntä, jos nämä kaksi voisi yhdistää!

Pääsin kertomaan Antille unelmastani henkilökohtaisesti

En onnistunut vuoden aikana toteuttamaan unelmaani. Mutta olen sanoinkuvaamattoman kiitollinen siitä, että sain mahdollisuuden tavata Antti Tuiskun henkilökohtaisesti, katsoa häntä syvälle suoraan silmiin ja kertoa unelmastani hänelle. Niin paljon kuin olen hävennyt itseäni, oli ihmeellistä, että Antin seurassa en hävennyt yhtään. Hänen seurassaan oli helppoa olla oma itseni, vaikka en yhtään tiennyt, miten hän reagoisi. 

Antti kehui minua mielettömän rohkeaksi ja kehotti jatkamaan tanssimista, kuvaamaan omaa tekemistä säännöllisesti ja osallistumaan kaikkiin mahdollisiin audition-tilaisuuksiin. Juuri näin aion tehdä. Kun kerroin Antille tuntevani itseni hieman hulluksi, kun haaveilen näin suuria, hän totesi rohkeuden ja hulluuden välisen eron olevan hyvin pieni :) Joka kerta, kun mietin tapaamista Antin kanssa, se saa minut hymyilemään.

Oli ikimuistoinen hetki päästä kertomaan suurimmasta unelmastani henkilökohtaisesti Antti Tuiskulle itselleen.
 Pääsin myös tutustumaan hänen keikkabussiinsa. (Kuva Eeva Rantanen)


Vaikka unelmani ei toteutunut Nelosen Tähän aikaan ensi vuonna –ohjelman puitteissa, en todellakaan ole luopumassa unelmastani. En ole luopumassa siitä siitäkään huolimatta, että Antti on kesäkuun lopun jälkeen jäämässä ainakin vuoden keikkatauolle. Rakastan tanssimista ja nautin siitä, kun voin jatkuvasti oppia uutta, haastaa itseäni ja kehittyä. Rakastan tanssimista Antin musiikin tahtiin. Tanssiessa voin aina olla juuri se kuka olen.

Uskalla seurata sydäntäsi

Minusta on äärimmäisen tärkeää uskaltaa tavoitella niitä asioita, jotka vetävät sinua puoleesi ja jotka ovat lähtöisin omasta sydämestä. Tavoitella omia unelmia eikä antaa kenenkään muun määrittää sitä, mitä sinä voit tavoitella tai mitä voit saavuttaa. Sillä ei ole mitään väliä, mitä muut sanovat. Ei myöskään sillä, hyväksyykö joku muu sinun unelmia tai ei.

Elämä on liian lyhyt, että kannattaisi pelätä epäonnistumista. Sitä paitsi, kuka edes määrittää, mikä on epäonnistumista? Yhtä hyvin voi ajatella, että ei ole mitään onnistumista tai epäonnistumista - on vain erilaisia ratkaisuja ja asioita, joiden seuraukset ovat erilaisia. Ainoa varma tapa epäonnistua on se, että ei uskalla edes yrittää.

Tänään menen illalla Antti Tuiskun Mun on pakko twerkkaa –areenakiertueen päätöskeikalle Hartwall Arenalle ja kuuntelen jälleen silmät sädehtien hänen kannustuspuhettaan siitä, kuinka me jokainen riitetään juuri sellaisena kuin ollaan. Kuinka jokaisella on oikeus olla just sitä, mitä haluaa olla ja kuinka kannattaa lopettaa sen ajatteleminen, mitä muut meistä ajattelee ja rohkeasti tavoitella omia unelmiaan. Nämä puheet ovat menneet perille. Niistä inspiroituneena minä jatkan pitkäjänteisesti oman unelmani tavoittelemista, että jonain päivänä tanssin hänen kanssaan<3

En ikinä pysty kuvailemaan millään sanoilla sitä, miltä tuntui katsoa minua suuresti inspiroivaa miestä suoraan silmiin ja kertoa hänelle unelmastani <3 Antti kehui minua rohkeaksi. Jotta itsekin uskoisin sen paremmin, olen teetättänyt sisustustarran hänen sanoistaan:"Sie oot älyttömän rohkee" ja laittanut sen jääkaapin oveen :) (Kuva Eeva Rantanen)

Tapaaminen Antin kanssa oli hyvin lämminhenkinen, aito, välitön ja rento. Hänen seurassaan oli helppoa olla oma itsensä. (Kuva Eeva Rantanen)







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

“ANTTI TUISKU, SÄ INSPIROIT MUA AINA!”

”SAIRASLOMALLA: AHDISTUSTA JA PANIIKKIKOHTAUKSIA”

“YMPYRÄ SULKEUTUU”