“MIKÄ ON AUTTANUT MINUA SELVIÄMÄÄN PITKÄKESTOISESTA STRESSISTÄ, AHDISTUKSESTA JA YLIRASITUSTILASTA?”

Olen toipumassa vuosia kestäneestä kovasta stressikuormasta sekä sen aiheuttamasta yleisestä ahdistuneisuushäiriöstä, unettomuudesta ja fyysisestä ylirasitustilasta. Tämä kaikki on ottanut neljä vuotta aikaa elämästäni, mutta nyt uskallan jo sanoa olevani voiton puolella. Mitkä asiat ovat auttaneet selviämään elämäni raskaimmista vuosista? 

 AAMUN IHME -RUTIINI

 Helmikuussa 2020 luin kaverini suosituksesta Hal Elrodin kirjoittaman kirjan “Aamun Ihme” ja se tapahtui kohdassa, jossa olin kroonisen unettomuuteni takia luisumassa kohti masennusta. Kirjan luettuani aloin soveltaa rutiinia joka aamu. Rutiinit pitävät sisällään seuraavat harjoitukset: 
1. Hiljaisuus (n. 5 min) 
2. Vahvistuslauseet (5 min) 
3. Visualisaatio (5 min) 
4. Lukeminen (5-30 min) 
5. Kirjoittaminen (15-30 min) 
6. Liikunta (5-30 min) 

Tällä hetkellä olen käynyt läpi 467 Aamun ihmettä, mikä tarkoittaa, että olen kaikkina näinä aamuina käyttänyt 30-60 minuuttia itseni kehittämiseen. Onnistuin paitsi välttämään masennukseen luisumisen myös muuttamaan omia asenteita ja toimintamallejani harjoitusten avulla, mm. suhtautumaan asioihin yleisesti rennommin ja olemaan enemmän läsnä hetkessä. 

PARISUHDE 

 Kriisivuosieni aikana parisuhteeni meni täysin uusiksi. Asuin vuoden 2018 asumuserossa miehestäni ja tänä aikana rakensimme suhteemme totaalisesti uudelleen. Tästä lähtien parisuhteeni on ollut vankimpia kivijalkojani, joiden avulla olen selvinnyt. Minulla on ollut koko ajan rinnallani ihminen, jolle olen voinut purkaa ajatuksiani ja olojani, ja jonka syliin olen turvallisesti voinut heittäytyä silloin, kun olen ollut kaikkea muuta kuin vahva. Vaikeiden ahdistuksen tunteiden keskellä olen saanut kokea myös jotain aivan päinvastaista, suurta nautintoa seksielämästämme, joka on parempi kuin koskaan ennen. 

PSYKOTERAPIA 

Aloitin psykoterapian helmikuussa 2019. Tänä talvena alkoi kolmas ja viimeinen Kelan tukema psykoterapiavuosi. Psykoterapian avulla olen työskennellyt etenkin vahvimman tunnelukkoni, vaativuuden kanssa. Onnellisuus ja yleinen hyvinvointi on ihmeellisesti lisääntynyt, kun on pystynyt päästämään irti vaativuudesta ja armottomuudesta itseään kohtaan sekä täydellisyyden tavoittelusta. 

Psykoterapiassa olen myös käsitellyt stressiin, ahdistuneisuuteen ja liikunta-addiktiooni liittyviä ajatuksia ja tunteita. Olen tutustunut syvemmin itseeni ja opetellut hyväksymään itseni sellaisena kuin olen, keskeneräisenä ja epätäydellisenä ihmisenä ja silti riittävänä omana itsenään. 

TANSSI 

Fyysinen kuntoni romahti tammikuussa 2020, jolloin olin jo kaksi vuotta kärsinyt ahdistuksesta ja pitkäkestoisesta stressistä ja vuoden kroonisesta unettomuudesta. Jopa läheisten ihmisten oli vaikea uskoa, miten huonoksi fyysinen kuntoni meni. En pystynyt kävellä kotona rappuja yläkertaan hengästymättä voimakkaasti tai 300 m matkaa lounasravintolaan. 

Olin 7 kuukautta harrastamatta minulle niin rakasta tanssia. Kun palasin tanssisaliin elokuussa 2020, tein sen uudistuneena ihmisenä. Tanssimiseen ei enää liittynyt mitään suorittamista eikä paineita, vaan tanssin puhtaasta nautinnosta. Vastoin ennakko-odotuksia tämä on myös näkynyt kehityksessäni. 

Liikunta-addiktion tunnistaminen ja siitä luopuminen on vaatinut kokonaan uudenlaisen suhteen rakentamista liikuntaan ja liikkumiseen. Kun ennen kaikki oli enemmän tai vähemmän suorittamista, uutena asenteena on ollut liikunnasta saatu hyvä olo. 

Tanssiminen on minulle varsin tärkeä
itseni ilmaisemisen muoto. 



RENTOUTUMAAN OPETTELU 

Olen tietoisesti opetellut löytämään ne tavat, jotka auttavat minua rentoutumaan ja pitänyt huolta, että jokainen päivä pitää sisällään näitä hetkiä. Itselleni toimivia rentoutustapoja ovat esimerkiksi: 

 - Piikkimatolla makaaminen (äärimmäisen helppo olla ajattelematta mitään) 
- Meditaatioharjoitusten kuunteleminen (YouTubesta löytyy useita erimittaisia) 
- Luonnossa oleilu ja rauhallinen liikkuminen (pelkkä järven rannalla istuminenkin toimii erittäin hyvin) 
- Palju (ihanaa tuijottaa tähtitaivasta 40-asteisessa vedessä, siinä rentoutuu keho ja mieli) 
- Saunominen (helppo olla ilman älylaitteita, lämpö rentouttaa lihaksia ja mieltä) 
- Lempimusiikin kuuntelu sohvalla viltin alla (Antti Tuisku) 

Paljussa rentoutuu niin keho kuin mieli.


Järvimaisemassa sielu lepää ja mieli palautuu
ja rentoutuu.





LÄÄKITYS 

Omaa perfektionismiani ja vaativuutta itseäni kohtaan oli vuosien pyristely ilman mielialalääkitystä. Ahdistuneesta olotilasta oli tullut itselle niin normaali, etten enää tunnistanut ahdistuksen oireita. Vasta lääkityksen aloittamisen myötä nukkuminen ja unen laatu ovat hitaasti alkaneet parantua. Jälleen tunnistin sen järkkymättömän vaativuuden itseäni kohtaan ja olin jälleen vakuuttunut, että oman terveyteni ja hyvinvointini parantamiseksi haluan päästää siitä irti. 

AVOIMUUS 

Olen erittäin avoin ihminen ja koen, että avoimuus ja asioiden jakaminen sekä ystäväpiirissäni että julkisesti ovat auttaneet minua selkiyttämään ajatuksiani. Olen myös saanut palautetta, että se on auttanut muita ihmisiä. 

Olen myös avoin itseäni ja tunteitani kohtaan, valmis kohtaamaan niitä ja tutkimaan itseäni. Minulla on hyviä ystävyyssuhteita, joissa voin olla se ihminen, kuka olen ja peilata itseäni. Minulla ei oikeastaan ole asioita, jotka olisivat tabuja. Kaikesta voi ja on lupa puhua. Avoimuudella olen kohdannut itsessäni ollutta häpeää ja riittämättömyyttä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

“ANTTI TUISKU, SÄ INSPIROIT MUA AINA!”

”SAIRASLOMALLA: AHDISTUSTA JA PANIIKKIKOHTAUKSIA”

“YMPYRÄ SULKEUTUU”