HITAASTI KOHTI VALOA


Tänään vietetään Maailman Mielenterveyspäivää. Omalla kohdallani voin kiitollisena todeta, että pienin askelin mennään kohti valoa. On kulunut kaksi ja puoli kuukautta siitä, kun mieleni romahti totaalisesti, ahdistus valtasi kehon ja mielen ja yöunet hävisivät totaalisesti.

Olen ollut sairaslomalla kahdeksan viikkoa. Nuo kahdeksan viikkoa ja näillä näkymin lokakuun loppuun jatkuva sairasloma on mahdollistanut minulle sen, että voin keskittyä tekemään niitä asioita, jotka voimaannuttavat minua. Sellaisia asioita, joita tekemällä tunnen palautuvani stressistä ja lamauttavista ahdistuksen tunteista. Mikä tärkeintä, minulla ei ole ollut mitään aikatauluja tai suorittamisen/suoriutumisen velvoitteita.

Liike on lääke

Liikunta on ollut aina minulle erityisen lähellä sydäntä. Nytkin, jopa rankimman ahdistuksen keskellä, olen käynyt rakastamillani tanssitunneilla, koska olen tuntenut saavani voimaa tanssimisesta. Tanssitunnit ovat nimenomaan olleet niitä harvoja hetkiä, kun olen hetkeksi unohtanut kaiken ahdistuksen ja antautunut tanssin vietäväksi.

Tanssikeskus Elementillä Hyvinkäällä
työstämässä itse tekemääni koreografiaa.
Myös kävelyt syksyisessä luonnossa ovat olleet todellista terapiaa. Rauhalliseen tahtiin, luontoa ihmetellen, hiljaisuutta kuunnellen. Raitis ilma, luonnonrauha ja hiljainen kävely ovat mitä parantavin yhdistelmä! Käyn myös uimassa vuoden ympäri ja koen varsinkin talviuinnin hyvin energisoivana.

Olen löytänyt itsestäni uuden puolen, kun olen alkanut työstää tunteitani myös tekemällä itse tanssikoreografioita. Se oli vielä hetki sitten asia, johon en uskonut kykeneväni. Olen innoissani siitä, miten se on auttanut minua käsittelemään vaikeitakin tunteita.

Kaikki, mikä vähentää stressiä, toimii

Olen lukuisia kertoja aiemminkin miettinyt ja ajatellut, että haluaisin käyttää enemmän aikaa meditoimiseen, rentoutumiseen ja vain olemiseen. Ikinä ei ole ollut aikaa. Nyt olen tietoisesti istuttanut jokaiseen päivään sekä meditaatiota että rentoutusharjoituksia.

Psykiatrini Pekka Roponen lähetti minulle sähköpostilla kaksi ruotsalaiseen sovellettuun rentoutusmenetelmään liittyvää harjoitusta. Niitä olen kuunnellut iltaisin nukkumaan mennessä ja olen huomannut, että se on auttanut minua rentoutumaan iltaisin paremmin ja nukahtamaan nopeammin.

Useimpina päivinä valitsen YouTubesta jonkin siihen hetkeen sopivan pituisen meditaation ja kuuntelen keskittyen vain kehooni ja läsnä olevaan hetkeen. Hetkittäin ahdistuksen tunteen kanssa on ollut vaikea olla ja sitä on ollut vaikea hyväksyä. Meditaatiossa on helpompi antaa lupa kaikille tunteille tulla ja huomata ne. Sekä rentoutus- että meditaatioharjoitukset ovat parasta mahdollista vastapainoa stressaantuneelle mielelle ja keholle.

Tunnelma on tärkeä tekijä, joka auttaa
rentoutumisessa. Kynttilöitä ei mielestäni
voi ikinä olla liikaa :)
TRE ja Neurosonic

Kävin kuukausi sitten Hyvinkäälle TRE:n (Trauma Reliesing Exercises) aloituskurssin, jossa neuvottiin menetelmään liittyvät aloitusliikkeet sekä varsinaiset stressin/trauman purkuharjoitukset. Koska olen hyvin kehollinen ihminen, ajattelin tämän toimivan erinomaisesti kohdallani. 

TRE-menetelmä perustuu kehon luontaiseen ja alkukantaiseen tapaan purkaa stressiä kehosta tärisemällä/värisemällä, samaan menetelmään, joka tunnetaan kaikilla eläimillä. Teen nyt kolmatta viikkoa TRE-harjoituksia kotona kolmesti viikossa, ja huomaan, miten koko ajan opin paremmin antautumaan kehoni tuntemuksille. Ensimmäisellä viikolla tunsin useasti ahdistusta harjoituksia tehdessäni, mutta toisen viikon alusta lähtien itkua on alkanut tulla. En tunnista tunteita, jotka näin kehostani purkautuvat, eikä juuri nyt tarvitsekaan. TRE:ssä tärkeää on läsnä oleminen ja tunteiden salliminen, ei tuomitseminen tai analysointi.

Hyvä ystäväni ja asiakkaani on myös mahdollistanut minulle Neurosonic-patjan käytön. Se perustuu sähkömagneettiseen värinään, eli kyse on periaatteessa samasta ideasta kuin TRE:ssä. Se aktivoi keskushermostoa ja auttaa sitä purkamaan stressiä ja kehoon jumiutuneita tunteita. Olin viimeksi patjalla eilen, ja itkua riitti syvältä asti.

Tärkeintä Tänään –tehtäväkirja

Kohtalolla oli varmasti pelinsä siinäkin, kun NLP-koulutuksesta tuttu ystäväni Maaretta Tukiainen lähetti minulle uunituoreet kirjansa: Tärkeintä Tänään sekä siihen liittyvä harjoituskirja. Harjoituskirjassa tarkkaillaan omaa päivittäistä ja viikottaista tekemistä kolmen kuukauden ajan itse valitsemaansa tavoitetta ajatellen.

Valitsin käyttää harjoituskirjaa stressin vähentämiseen, palautumiseen ja rentoutumiseen. Kirjassa on selkeästi ensin hahmoteltu seuraava viikko: tärkeimmät asiat, sen alla kolme tärkeintä ja alla tärkein. Sen jälkeen jokaiselle viikonpäivälle on varattu oma aukeama; päivän tärkeimmät tehtävät, kuinka palautuu, tilaa muistiinpanoille ja päivän huomioille.  Toisen sivun yläkulmassa voi värittää palkit, kuinka päivän tuloksellisuus, merkitys ja selkeys omasta mielestä toteutuivat.

Psykoterapeuttini esitti minulle hiljattain kysymyksen: Olenko tehnyt suunnitelmaa oman palautumiseni suhteen? Tämä kirja sai minut pohtimaan, mitkä asiat auttavat minua palautumaan. Jokaista päivää suunnitellessa voin tarkistaa, että päiväni sisältää näitä asioita, joista koen olevan apua. Jälkeenpäin on myös helppo palata menneeseen viikkoon tai yksittäisiin viikonpäiviin ja nähdä, mikä toimi ja mikä ei. Myös viikon jälkeen on aina yhden sivun arviointi nimenomaan siitä, mikä toimi ja mikä ei, ja mitä oivalluksia syntyi.

Paniikkikohtauksia öisin

Vaikka päiväsaikaan koetut ahdistuksen tunteet ovat vähentyneet, paniikkikohtauksia tulee silti viikoittain, ja aina öisin. Se kertoo siitä, että kehoni ja mieleni on hyvin kuormittunut ja stressaantunut edelleen.

Viimeisin paniikkikohtaus tuli toissayönä. Olin fyysisesti todella rasittunut ja menin nukkumaan väsyneenä. Nukahdin kesken 15 minuuttia kestävän rentoutusharjoituksen kuuntelun. Heräsin n. puolen tunnin päästä voimakkaisiin ahdistusoireisiin, puristukseen rintakehällä, koko kehon jännittyneisyyteen ja vaikeuteen hengittää. Nyt, kun olen opetellut TRE-menetelmää, päätin alkaa tehdä harjoituksia klo 1 yöllä. Tärinän kautta kehostani purkautui jälleen hallitsemattomalta tuntunut itkureaktio, mutta se myös helpotti, ja pystyin harjoituksen jälkeen nukahtamaan suhteellisen nopeasti.

Olen kiitollinen siitä, että en tarvitse enää kolmiolääkkeitä nukkumiseen. Käytän nukkumisen apuna Sirdalud-lihasrelaksanttia. Se auttaa paitsi nukkumiseen, myös massiivisiin niskakipuihin, joita minulla on ollut reilut puoli vuotta ja joiden uskon olevan psykosomaattisia.

Töihin sitten, kun olen saanut itseni kuntoon

Minulta on kysytty lähipiiristä ja asiakkaiden toimesta, koska palaan töihin. Tähän kysymykseen minulla on vain yksi vastaus: sitten, kun olen saanut itseni kuntoon. Juuri nyt en tiedä, koska se on.

Minun henkilökohtaisista arvoista tärkeimpiä ovat rakkaus ja terveys. Kuitenkin olen huomannut, että mitä tulee työntekoon, olen tehnyt ratkaisuni aika usein raha edellä. Niin,  perusteena raha, joka ei mahdu arvojeni TOP 5:een. Nämä ratkaisut ovat vahingoittaneet ja haavoittaneet sitä, mikä on oikeasti tärkeintä – oma terveys. Tämän kun olen huomannut, olen lakannut syyllistämästä itseäni sairaslomalla olosta. Nyt mikään ei ole niin tärkeää kuin saada itsensä kuntoon. Kaikki muu voi odottaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

“ANTTI TUISKU, SÄ INSPIROIT MUA AINA!”

”SAIRASLOMALLA: AHDISTUSTA JA PANIIKKIKOHTAUKSIA”

“YMPYRÄ SULKEUTUU”